Eva Baltasar ens submergeix en el foc de l¡¯infern a ¡®Oc¨¤s i fascinaci¨®'
La novel¡¤la ¨¦s un relat a dos temps en qu¨¨ la narradora ha hagut de marxar de Barcelona pels elevats preus de l¡¯habitatge i sobreviu en una ciutat petita amb una feina temporal i mal pagada
La protagonista i narradora d¡¯Oc¨¤s i fascinaci¨® no ser¨¤ cap personatge desconegut pel lector habitual d¡¯Eva Baltasar (Barcelona, 1978): escriu la seva experi¨¨ncia ¡ªcom si cregu¨¦s el mateix que H¨¦l¨¨ne Cixous, que els desposse?ts nom¨¦s arriben a viure en el llenguatge¡ª per tornar visible el misteri de les coses quotidianes que la trastornen ¡ªaqu¨ª, la pobresa energ¨¨tica, l¡¯empresonament moral que significa compartir pis amb desconeguts tan fr¨¤gils com ella, la precarietat laboral, la mis¨¨ria de la indig¨¨ncia, la cara hostil del m¨®n, o la soledat social, quan resulta que no es disposa d¡¯ordinador, no sempre pot carregar-se la bateria del m¨°bil i no es posseeix cap compte bancari. La protagonista ¨¦s tamb¨¦ alg¨² que, en explicar la seva hist¨°ria, el que en el fons ve a fer ¨¦s explicar, com un acte cerimonial, la relaci¨® que mant¨¦ amb el seu cos, ¡°un cos nervi¨®s¡± ¡ª¡±Em llepo els llavis i s¨®n de sal. Em busco el cony i trobo un mort¡±¡ª, un cos amb la pell seca, enganxada a uns m¨²sculs prims que semblen encordonar els ossos: ¡°No s¨¦ en quin moment els cossos deixen de ser nostres per passar a ser de les feines. El meu cos ja no ¨¦s meu. La feina l¡¯ha enfortit i l¡¯ha gastat. Com si el cos sencer fos una eina¡±. La narradora de la novel¡¤la, en fi, com m¨¦s o menys ho eren tamb¨¦ les protagonistes de Permagel, Boulder i Mamut, ¨¦s una dona que t¨¦ davant seu un doble i que embogeix quan, en un moment determinat, les dues personalitats no es repudien i coincideixen talment com si s¡¯abracessin amb r¨¤bia, l¡¯una al costat de l¡¯altra acorralant-se i sense poder-se evitar.
Oc¨¤s i fascinaci¨® ¨¦s un relat en dos temps en qu¨¨ Eva Baltasar aconsegueix que el lector se submergeixi en un cataclisme, en un malson d¡¯una saturada concentraci¨® de dolor, en el foc de l¡¯infern. A la primera part se segueixen les perip¨¨cies, a la recerca de la pura i m¨ªnima superviv¨¨ncia material, d¡¯aquesta narradora altament vulnerable, exasperadament desorientada i emocionalment sola ¡ªno hi ha ni una sola refer¨¨ncia al seu passat i no se li coneix cap relaci¨® sentimental¡ª, que ha hagut de marxar de Barcelona per culpa dels preus elevats dels lloguers i viure i treballar en una ciutat petita. T¨¦ una feina temporal i mal pagada en una ludoteca, per¨° una vegada la fan fora de l¡¯habitaci¨® que ocupa, ben aviat constata que ¨¦s possible entrar en contacte amb els fluxos i les circulacions secretes que adquireixen les coses i les realitats en la cara oculta de la terra quan no es t¨¦ la sort de posseir una cambra pr¨°pia on arrecerar-se i protegir la intimitat. En aquesta part Eva Baltasar interessa i incl¨²s conven?, a pesar d¡¯alguna incongru¨¨ncia deguda a l¡¯exageraci¨® argumental i de les frases proclius a embellir-se a la manera d¡¯un aforisme contundent, sobretot perqu¨¨ esquiva amb freq¨¹¨¨ncia la temptaci¨® de la investigaci¨® socio?l¨°gica lligada a un moment hist¨°ric concret i se centra en les min¨²cies tr¨¤giques d¡¯una protagonista que s¡¯ha d¡¯acostumar a les conseq¨¹¨¨ncies d¡¯haver-se precipitat buit avall. Tamb¨¦ agrada que la desolaci¨® de l¡¯ambient no sigui descrita, sin¨® viscuda a trav¨¦s dels sentits del personatge, que ¨¦s el mateix que dir a trav¨¦s del seu pensament i de les seves paraules, m¨¦s ajustadament po¨¨tiques que no pas po¨¨ticament t¨°piques, que era el que llastava massa els seus llibres anteriors i que reapareix amb el mateix ¨ªmpetu a la segona part d¡¯Oc¨¤s i fascinaci¨®.
De sobte, la novel¡¤la canvia de registre i entra en un altre territori, en el g¨¨nere g¨°tic, que no sempre ¨¦s equidistant del grotesc involuntari, i es fa dif¨ªcil no veure en aquest episodi de desviament neur¨°tic un afegit post¨ªs, tremendament sobrer; i, a pesar que la veu narradora s¡¯esfor?a per jugar amb l¡¯ambig¨¹itat i crear una mescla explosiva de felicitat i dolor, d¡¯¨¨xtasi i agonia, el lector t¨¦ la impressi¨® que no sempre hi acaba triomfant, com si Eva Baltasar pretengu¨¦s confondre¡¯l i encantar-lo fent un joc de mans, o de m¨¤gia, sense coordinar amb prou per¨ªcia els recursos t¨¨cnics idonis per justificar la deriva mental presa per la protagonista. El terror f¨ªsic i la descomposici¨® de la personalitat hi s¨®n ben presents, sens dubte, i potser poden pertorbar el lector m¨¦s ingenu o m¨¦s cr¨¨dul, per¨° la sensaci¨® predominant ¨¦s que Oc¨¤s i fascinaci¨® hauria guanyat bastant si s¡¯hagu¨¦s prescindit d¡¯aquesta coda tan plena d¡¯inversemblances.
Oc¨¤s i fascinaci¨®?
Club Editor
160 p¨¤gines. 18,50 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.