Llumin¨®s i vertigin¨®s Vinyoli
Recorregut vital i literari d¡¯un poeta menystingut pels coetanis, amb motiu del seu centenari
La poesia de Vinyoli ¨¦s fruit d¡¯una combusti¨® vital intensa i trasbalsadora. El lector, quan s¡¯hi deixa portar, transita fluint des de l¡¯esfera del terrenal a l¡¯espiritual, en un moviment il¡¤luminador que redimensiona la pr¨°pia experi¨¨ncia. Per aix¨° cal llegir-lo, perqu¨¨ ens interpel¡¤la i ens despulla per acarar-nos a les llums i les ombres de nosaltres mateixos.
Vivia el comprom¨ªs amb la poesia com un dest¨ª, gaireb¨¦ com una condemna, i era un comprom¨ªs, al capdavall, amb l¡¯¨¦sser hum¨¤. Paradoxalment, la seva poesia, que havia estat titllada de conservadora i antihist¨°rica, acaba sent una de les obres m¨¦s compromeses amb els avatars de l¡¯Home, de cadascun de nosaltres. El temps, a la poesia de Vinyoli, li va inexorablement a favor.
Per¨° qu¨¨ ho fa, que Vinyoli hagi arribat tan lluny? Per qu¨¨ l¡¯edifici que ha al?at ¨¦s tan alt, tan llumin¨®s i tan vertigin¨®s? Quines condicions van confluir per fer viable l¡¯aparici¨® d¡¯un poeta aix¨ª? Vinyoli estava dotat d¡¯una sensibilitat excepcional per viure intensament la condici¨® humana en tots els ordres: l¡¯amor i la mort, la natura, els somnis, els records, la paraula... Ja ho va descobrir Riba quan l¡¯aprenent de poeta tenia nom¨¦s 20 anys.
En Vinyoli gaireb¨¦
La mort del pare, quan nom¨¦s tenia quatre anys, va tenyir la vida familiar d¡¯una ¡°pobresa fantasmal¡±, nom¨¦s contradita pels lluminosos sojorns estivals, en la infantesa i joventut, a Santa Coloma de Farners. La natura d¡¯aquesta poblaci¨® (els camins, les fonts, els gorgs, les alzines sureres, els cops de les destrals dels llenyataires...) propiciar¨¤ la descoberta de la poesia. M¨¦s endavant, arribarien els estius de l¡¯edat adulta a Begur, i Vinyoli incorporar¨¤ aquest altre element de la natura, el mar de Begur, en el seu univers simb¨°lic i metaf¨°ric. L¡¯abs¨¨ncia del pare l¡¯havia obligat a posar-se a treballar, des dels setze anys, a l¡¯editorial Labor, i no va poder fer estudis universitaris. Tamb¨¦ hi hagu¨¦ la descoberta de Rilke i l¡¯experi¨¨ncia reveladora, durant la Guerra Civil, amb la dona que li va inspirar el vers ¡°He de fer alguna cosa de la meva indig¨¨ncia¡±. Es tractava de la consci¨¨ncia de limitaci¨® i pobresa que, segons la seva percepci¨®, li impedia assolir la ¡°vida m¨¦s alta¡±, ¨¦s a dir, la vida en plenitud, a la qual va aspirar de manera obstinada durant tota la seva vida. Doncs b¨¦, aquesta cosa que havia de fer des d¡¯aquesta consci¨¨ncia va ser, gr¨¤cies a una veritable abund¨¤ncia vital, la poesia, i ens va al?ar l¡¯Obra.
En Vinyoli gaireb¨¦ sempre hi ha tensi¨® i sovint el conflicte s¡¯expressa en termes de tremolor essencial. I el lector tremola amb ell, tremola en veure els carboners tornar del fons de les muntanyes. Tamb¨¦ ho fa davant la persona estimada o davant la mort que feineja entre els cossos que prenen el sol a la platja, i dir¨¤: ¡°He tremolat davant aquests misteris¡±. A m¨¦s, la poesia t¨¦ un component moral. Es tracta de fer-se les preguntes que l¡¯home s¡¯ha formulat sempre i respondre-hi l¨ªricament, amb aquest cant humil que ¨¦s la poesia i que, tal vegada, permet accedir m¨¦s f¨¤cilment a la veritat.
Com d¨¨iem, Vinyoli va seguir l¡¯obedi¨¨ncia a una crida que ja es formulava en el primer vers de la seva obra can¨°nica: ¡°I la natura em crida¡±, suggerit per la naturalesa de Santa Coloma; m¨¦s tard va venir la crida ¡°d¡¯una veu de mar fonda¡±, propiciada pel mar de Begur. Les dues crides conflueixen en la perillosa crida de la paraula po¨¨tica. Com H?lderlin, va viure sense prevencions, a pit descobert, i aix¨° va fer trontollar, a partir dels anys seixanta, tots els elements que donen estabilitat a les persones: la recepci¨® liter¨¤ria ¡ªla seva poesia no va ser entesa pels cr¨ªtics¡ª, l¡¯¨¤mbit laboral i tamb¨¦ l¡¯afectiu. A Vinyoli, com al poeta rom¨¤ntic, li costava trobar el lloc enyorat. El desarrelament va fer que es pregunt¨¦s si mai m¨¦s podria ¡°cabre en els jardins de la terra¡±. I tamb¨¦ el va fer escriure versos de naufragi com aquest: ¡°He naufragat en l¡¯¨¦sser¡±. Per¨°, amb els seus versos, el lector podr¨¤ celebrar la vida, perqu¨¨ aprendr¨¤ a sentir la font viva en el cor de cada cosa.
L¡¯amor i la mort
El nucli del seu pensament l¨ªric el configuren les dues forces motores de l¡¯impuls vital: l¡¯amor i la mort. Amb relaci¨® a aquests conceptes Vinyoli va desplegar tot el ventall de possibilitats explorat¨°ries. Quant a l¡¯amor, des de l¡¯amor sensual i er¨°tic fins a l¡¯amor m¨ªstic i espiritual, passant per la mort com a font de coneixement, l¡¯amor regenerador i com a possibilitat de ser en l¡¯altre. Quant a la mort, Vinyoli la mirava de cara, sense por, i va resoldre que la mort ¨¦s metamorfosi, un canvi m¨¦s, perqu¨¨ no podia admetre un extingiment absolut. En la seva poesia hi ha l¡¯intent de conciliar aquestes dues forces, la mort i l¡¯amor. Hauria volgut morir d¡¯amor, per¨° aix¨° no era possible. Mentrestant, ens aconsella fer l¡¯intent de viure en plenitud cada instant perqu¨¨ ¡°tot ¨¦s ara i res¡±.
Un trajecte inici¨¤tic d¡¯acc¨¦s al ¡°domini m¨¤gic¡± de la poesia de Vinyoli pot comen?ar en el llibre Vent d¡¯aram (1976), on el lector s¡¯introduir¨¤ en els temes recurrents de Vinyoli ¡ªl¡¯amor, la mort, el pas del temps, els records...¡ª i ho far¨¤ en l¡¯etapa de maduresa, on ja ha assolit la veu pr¨°pia i, alhora, el punyent dramatisme existencial va deixant pas al Vinyoli m¨¦s sapiencial. Des d¡¯aqu¨ª podem recular fins a El callat (1956) per gaudir d¡¯una experi¨¨ncia po¨¨tica radical, d¡¯un vertigen l¨ªric brutal. ?s un llibre que s¡¯ha de llegir, per¨° com que tempteja l¡¯inefable, ¨¦s millor no parlar-ne perqu¨¨ no se¡¯n pot dir gaire cosa definitiva, a risc d¡¯espatllar-ho. Finalment, podem fer el salt endavant per anar a trobar algun dels darrers llibres, per exemple el Passeig d¡¯aniversari (1984), llibre testamentari que culmina la seva obra i que d¡¯alguna manera la cont¨¦ tota. Hi preval un to de meditaci¨® l¨ªrica perqu¨¨ Vinyoli ha assolit un cert assossec existencial i, amb el pressentiment de la mort, sembla haver trobat els anhelats ¡°besllums de perman¨¨ncia feli?¡±.
Pep Sol¨¤ ¨¦s autor de La bastida dels somnis. Vida i obra de Joan Vinyoli.
Dates essencials de Vinyoli
1914. Neix el 3 de juliol, al passeig de Gr¨¤cia, n¨²mero 117, a Barcelona.
1917. Neix Carmen, la seva ¨²nica germana, i mor el pare, metge. La fam¨ªlia arrossegar¨¤ dificultats econ¨°miques.
1922. Entra com a alumne "de favor" als Jesu?tes de Casp. Estudis de comer?, fins als 16 anys. 1927. Guanya un premi en els Focs Florals de Santa Coloma de Farners, on estiueja.
1930. Es posa a treballar a l'editorial Labor. Paral¡¤lelament, freq¨¹enta els ambients literaris i publica en revistes.
1935. Interessat per l'obra de Rilke, la influ¨¨ncia del qual ser¨¤ decisiva al llarg de tota la seva vida, decideix estudiar alemany. Freq¨¹enta l'Ateneu Barcelon¨¨s i coneix entre altres Joan Teixidor, Mari¨¤ Manent i Carles Riba, que l'influir¨¤ poderosament en els seus primers llibres.
1936. Fill de viuda, s'estalvia d'anar al front, per¨° no de fer feines a la rereguarda.
1937. Encoratjat pels seus amics, publica Primer desenlla?, a les Edicions de la Resid¨¨ncia d'Estudiants, tot i no ser universitari.
1939. Pendent de la fam¨ªlia, descarta l'exili. Pels diners, renuncia a dedicar-se a activitats intel¡¤lectuals i torna a la feina administrativa a Labor.1945. Es casa amb Teresa Sastre, amb qui tindr¨¤ tres fills.
1946. Col¡¤labora en la revista clandestina Ariel i en altres iniciatives de la resist¨¨ncia cultural.
1948. De vida i somni.
1951. Amb el tercer llibre, Les hores retrobades, obt¨¦ el premi ?ssa Menor.
1953. Comen?a a estiuejar a Begur.1956. El callat, encap?alat per un pr¨°leg que constitueix la seva ars poetica; ¨¦s un dels seus reculls m¨¦s importants, per¨° va passar relativament desapercebut. Crisi religiosa que el tornar¨¤ agn¨°stic per¨° no antireligi¨®s.
1963. Realitats, un intent d'acostar-se a la moda realista llavors imperant per¨° que no va satisfer ni el mateix autor.
1970. Interv¨¦ en el festival del Gran Price, i treu, despr¨¦s d'anys de silenci i d'insatisfacci¨® personal i laboral, Tot ¨¦s ara i res, amb qu¨¨ es pot dir que troba la seva veu m¨¦s caracter¨ªstica, formalment m¨¦s lliure i m¨¦s focalitzada en l'experi¨¨ncia moral. Ho confirmaran Encara les paraules (1973) i Ara que ¨¦s tard (1975).
Comen?a a rebre el reconeixement del p¨²blic, de la cr¨ªtica i dels premis honor¨ªfics, i a publicar regularment.
1975. Xavier Folch li publica a Ariel la Poesia completa 1937-1975, que representa la consagraci¨®. Joan Teixidor, en el pr¨°leg, afirma: "Entre tots els poetes que hem conegut, ell ¨¦s realment 'el poeta'".
1977. Per raons pol¨ªtiques ¡ªera simpatitzant del PSUC¡ª i d'afirmaci¨® nacionalista, rebutja el Premio Nacional de Poes¨ªa en Lengua Catalana.
1978. T¨¦ una trombosi cerebral.
1979. Obra po¨¨tica 1975-1979, que reuneix Vent d'aram ¡ªsobre el qual Montserrat Roig li va dir: "Arribes massa al fons de l'exist¨¨ncia"¡ª, Llibre d'amic, El griu, i l'in¨¨dit Cercles. Es jubila.
1980. Surt la seva primera antologia en espanyol: 40 poemas, a c¨¤rrec de J. A. Goytisolo. Se li agreugen els problemes de salut.
1981. A hores petites.
1984. Despr¨¦s de publicar Domini m¨¤gic, Passeig d'aniversari i unes Versions de Rilke (complementades el 1985 per unes Noves versions de Rilke), mor el 30 de novembre. Manuel Casta?o
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.