_
_
_
_

Soc jo total: l¡¯autoficci¨® a la literatura catalana

Captar la nostra singularitat en un llenguatge global fa que esdevingui una cosa intercanviable, despolititzada, dissolta en la circulaci¨® incessant d¡¯identificacions. Ser¨¤ interessant de veure qu¨¨ en fa, el m¨®n literari catal¨¤, de les escriptures d¡¯un jo que interrompi, repolititzi o desobri

Literatura catalana
EL PA?S (GETTY IMAGES)

Ja fa una colla d¡¯anys que el m¨®n literari catal¨¤ parla d¡¯¡°honestedat¡±, de ¡°sinceritat¡± i d¡¯¡°autenticitat¡± ¡ªo, directament, de ¡°vida¡±¡ª per indicar alguna cosa positiva de les novel¡¤les contempor¨¤nies. En un dels seus metacomentaris constants, el narrador de Cavalls salvatges (Jordi Cuss¨¤, 2000) observa que ¡°tot aix¨°, i el que vindr¨¤, en realitat no tenen altre lligam que la meva experi¨¨ncia viva¡±. Sebasti¨¤ Portell, en una entrevista sobre El dia que va morir David Bowie (2016), sostenia que ¡°la literatura, si no ¨¦s vera, no ¨¦s¡±, i matisava: ¡°Amb aix¨° no vull dir que el que es narra hagi de ser autobiogr¨¤fic; no, per¨° viscut s¨ª, i molt¡±. Tamb¨¦ Jordi Lara, parlant sobre M¨ªstica conilla (2016), apuntava que ¡°per a mi ¨¦s fonamental que el que escric sigui aut¨¨ntic i de deb¨°¡±. O Al¨ªcia Kopf, en el discurs d¡¯acceptaci¨® del premi Llibreter del 2016, entenia la caracteritzaci¨® de la seva novel¡¤la com a ¡°inc¨°moda¡± com ¡°un signe d¡¯autenticitat¡± i afirmava que ?la mat¨¨ria primera del que ¨¦s un llibre, o de qualsevol obra d¡¯art, no ¨¦s el llenguatge sin¨® la vida¡±.

En cap d¡¯aquestes afirmacions hi ha una definici¨® m¨ªnimament seriosa que ens ajudi a entendre en qu¨¨ consisteix, tot aix¨° de l¡¯honestedat (la sinceritat, l¡¯autenticitat), ni qu¨¨ fa que un llibre sigui honest (sincer, aut¨¨ntic) i d¡¯altres, en canvi, no. El que s¨ª que s¡¯hi afirma ¨¦s una oposici¨® taxativa entre llenguatge i vida, que ¨¦s el centre ideol¨°gic de totes aquestes escriptures del jo i que fa que ens haguem instal¡¤lat en una concepci¨® mim¨¨tica i expressiva de la literatura. Les coses s¨®n ¡°all¨¤¡± fora i les paraules s¡¯han de limitar a adequar-s¡¯hi. Si situem l¡¯honestedat en el camp de l¡¯expressi¨®, doncs, acceptem un paradigma segons el qual l¡¯escriptura passa per la seq¨¹¨¨ncia seg¨¹ent: l¡¯autor fa experi¨¨ncia d¡¯alguna cosa, aquesta experi¨¨ncia pren la forma d¡¯una emoci¨® o d¡¯un saber (o del que sigui) i la narraci¨® posterior d¡¯aquesta experi¨¨ncia trasllada, ret¨¦ o representa fidelment aquesta emoci¨® (o el que sigui) que s¡¯ha sentit o s¡¯ha descobert. Aquest model se sost¨¦ en dos sup¨°sits fonamentals: en primer lloc, que l¡¯experi¨¨ncia i la seva profunditat emocional (o el que sigui) s¨®n?anteriors?a l¡¯escriptura i que, per tant, s¡¯adscriuen a un cos, a un temps i a una consci¨¨ncia singulars que la preexisteixen; en segon lloc, que el valor d¡¯aquesta escriptura dep¨¨n gaireb¨¦ completament de la seva capacitat de representar fidelment aquesta experi¨¨ncia. Aquestes dues conviccions, sovint impl¨ªcites, acostumen a traduir-se en un llenguatge que busca la transpar¨¨ncia, una sintaxi ben planxada i uns textos m¨¦s o menys lineals que s¡¯agafen a la cronologia com els esquiadors s¡¯agafen als cables dels remuntadors. No ¨¦s casual que dos dels textos m¨¦s recents d¡¯aquesta literatura del jo, La terra dura, d¡¯Anna Punsoda, i Un die?tari sentimental, de J¨²lia Bacardit ¡ªi, en part, Matar el nervi, d¡¯Anna Pazos¡ª, adoptin directament la forma d¡¯un dietari. En el pitjor dels casos, aquestes conviccions es redueixen a una separaci¨® grollera de fons i de forma que devalua la segona en nom de la primera. O, en paraules del blurb d¡¯Andrea Gumes que brilla a la faixa de Fucking New York (Laura Cal?ada): ¡°M¨¦s important que escriure b¨¦ o no, ¨¦s tenir coses a explicar¡±, com si les coses que s¡¯expliquen existissin, en literatura, m¨¦s enll¨¤ de les paraules amb qu¨¨ s¡¯expliquen.

L'escriptora Anna Pazos, autora de 'Matar el nervi'. Foto: Massimiliano Minocri
L'escriptora Anna Pazos, autora de 'Matar el nervi'. Foto: Massimiliano MinocriMASSIMILIANO MINOCRI

Com que no podem contrastar una grand¨ªssima part del que se¡¯ns explica en un relat autobiogr¨¤fic, l¡¯autobiografia dep¨¨n sobretot de l¡¯establiment d¡¯un pacte de lectura que convenci el lector de llegir com si el que s¡¯hi explica fos veritat. L¡¯honestedat d¡¯un text, doncs, ¨¦s un efecte creat per aquest mateix text. Aquesta caritat lectora es construeix per mitj¨¤ d¡¯ast¨²cies textuals i paratextuals, i ¨¦s fonamental si es vol una plena activaci¨® de les autobio?grafies que tenen un car¨¤cter marcadament pol¨ªtic. No podem oblidar que, despr¨¦s de d¨¨cades de desconstrucci¨®, paroditzaci¨® i postmodernitzaci¨® del subjecte, i d¡¯una escriptura hiperconscient de la seva naturalesa ideol¨°gica, els escriptors dels setanta i dels vuitanta van haver de restituir la legitimitat de l¡¯experi¨¨ncia per poder tornar a escriure¡¯n. Ho expliquen Joan Scott per la banda anglosaxona i Beatriz Sarlo per la llatinoamericana: si els escriptors reactiven l¡¯escriptura testimonial ¨¦s perqu¨¨ l¡¯experi¨¨ncia torna a ser el lloc d¡¯una veritat que, fins llavors, s¡¯havia posat sota sospita. M¨¦s concretament: ha de ser el lloc d¡¯una veritat si el que volem ¨¦s restituir-li un poder pol¨ªtic. En aquest sentit, tant els testimoniatges de brutalitats dictatorials com les narratives que visibilitzen viol¨¨ncies socials quotidianes es fan servir com a arma verbal contra un discurs hegem¨°nic que les nega, en nom d¡¯una igualtat de drets i de possibilitats. Escriure sobre el que ¨¦s ser una persona racialitzada, o gai, o totes dues coses als EUA durant la d¨¨cada dels cinquanta contradeia un discurs ofi?cial que proclamava la igualtat de tots els ciutadans, de manera que totes les identitats minoritzades o sotmeses nom¨¦s podien rec¨®rrer a la narraci¨® de la seva experi¨¨ncia particular per provar de foradar aquesta rotunditat fals¨¤ria del discurs d¡¯estat.

Si els escriptors reactiven l¡¯escriptura testimonial ¨¦s perqu¨¨ l¡¯experi¨¨ncia torna a ser el lloc d¡¯una veritat que, fins llavors, s¡¯havia posat sota sospita

L¡¯origen de l¡¯agressiva reivindicaci¨® pol¨ªtica demana distingir entre textos autobiogr¨¤fics o testimonials, novel¡¤les autobiogr¨¤fiques i autoficcions, o com a m¨ªnim perfilar una mica el que en s¨®n els horitzons ideals ¡ªsobretot ara que, per una certa mandra categorial, aquesta ¨²ltima sembla haver-ho engolit tot. A difer¨¨ncia dels textos autobiogr¨¤fics, que busquen aquesta il¡¤lusi¨® referencial, les novel¡¤les autobiogr¨¤fiques mantenen una relaci¨® m¨¦s laxa i m¨¦s indirecta amb aquesta qualitat autobiogr¨¤fica que elaboren. La terra dura no funciona de la mateixa manera que Els llits dels altres, en el mateix sentit que L¡¯horitz¨® primer, de Joan Tod¨®, o Picadura de Barcelona, d¡¯Adri¨¤ Pujol, no funcionen com el tr¨ªptic d¡¯Eva Baltasar. A difer¨¨ncia de l¡¯autobiografia, que es retalla encara contra un fons testimonial, la novel¡¤la autobiogr¨¤fica ¨¦s aix¨°, novel¡¤la, ¨¦s a dir elaboraci¨®, invenci¨®, escriptura, ra¨® per la qual la imputaci¨® d¡¯un crim a un personatge no t¨¦ les mateixes conseq¨¹¨¨ncies socials ni penals que hauria de tenir, d¡¯acord amb aquesta aspiraci¨® referen?cial, la confessi¨® d¡¯un crim en una autobiografia. L¡¯autoficci¨®, en canvi, sorgeix com a deriva postmoderna a les rid¨ªcules aspiracions referencials de l¡¯autobiografia ¡ªrid¨ªcules, s¡¯ent¨¦n, des d¡¯una concepci¨® simulacral, girling¨¹ista i ultracodificada de la rea?litat, on l¡¯apel¡¤laci¨® a una anterioritat del llenguatge o a un enfora dels codis ¨¦s indefensable, per na?f. Per aix¨°, l¡¯autoficci¨® reedita el pacte autobiogr¨¤fic per soscavar-lo, instal¡¤lar-lo en una indecisi¨® constant i sistem¨¤tica (per¨° aix¨° va passar de veritat?) i q¨¹estionar la manera com entenem la identitat, el relat i les seves infinites relacions. A difer¨¨ncia de l¡¯autobiografia cl¨¤ssica, l¡¯autoficci¨® surt de la concepci¨® expressiva de l¡¯escriptura i s¡¯instal¡¤la en una de productiva: la identitat existeix aqu¨ª com a resultat i efecte de l¡¯escriptura ¡ªm¨°bil, actualitzable, indestriable dels treballs de la ficci¨®. El que sigui que hi havia abans de l¡¯escriptura, ni ens interessa ni ho coneixerem, si ¨¦s que hi havia res.

L'escriptora Alicia Kopf, autora de 'Germ¨¤ de gel'.
L'escriptora Alicia Kopf, autora de 'Germ¨¤ de gel'.Roberto Ricciuti (Getty Images)

La situaci¨® de la ficci¨® del jo contempor¨¤nia ¨¦s, des d¡¯aquest punt de vista, paradoxal. Si el terme autoficci¨® ho ha acabat designant tot potser sigui perqu¨¨ una certa autoconsci¨¨ncia ficcio?nal, o performativa, ho ha impregnat tot, i ara, fins i tot quan llegim una autobio?grafia, sospitem que hi ha en joc una certa impostura, un subtil art de l¡¯oblit o de l¡¯elisi¨® que modulen interessadament els trets del rostre que s¡¯hi retrata. Una ficcionalitat soft s¡¯ho ha menjat tot. D¡¯altra banda, part de l¡¯¨¨xit actual d¡¯aquestes narratives s¡¯alimenta encara de la crisi de la ficci¨® (l¡¯en¨¨sima actualitzaci¨® de la ¡°mort de la novel¡¤la¡±) que va sacsejar el m¨®n anglosax¨® pels volts de la d¨¨cada del 2010. Com esloganitzava el t¨ªtol del que en va ser el manifest m¨¦s soroll¨®s, escrit per David Shields, la ficci¨® va entrar en crisi perqu¨¨ no satisfeia la ¡°gana de realitat¡± del lector contemporani. El retorn a g¨¨neres com el dietari o les mem¨°ries sembla que s¨ª que la satisf¨¤ i alhora s¡¯escapa al descr¨¨dit de la fabulaci¨®, si no tenim en compte que el jo del dietari ja ¨¦s, ell mateix, fabulaci¨®, i que la intimitat i l¡¯espontane?tat tenen les seves ret¨°riques respectives. Josep Pla mateix es preguntava, a El quadern gris, si era possible l¡¯expressi¨® intel¡¤ligible de la intimitat: ¡°La intimitat pura, ben garbellat, deu ¨¦sser l¡¯espontane?tat pura, o sigui una segregaci¨® visceral i inconnexa. Si hom dispos¨¦s d¡¯un llenguatge i d¡¯un l¨¨xic efica? per a representar aquesta segregaci¨® no hi hauria problema. Per¨° el cert ¨¦s que no existeixi ni un estil adequat a la sinceritat ni un l¨¨xic eficient. Per¨°, ¨¤dhuc suposant un moment que la intimitat fos expressable, ?qui l¡¯entendria, qui la podria comprendre?¡±. ?s el revers del que observa Sarlo quan escriu, a Tiempo pasado, que ¡°el lenguaje libera lo mudo de la experiencia, la redime de su inmediatez o de su olvido y la convierte en comunicable, es decir, lo com¨²n¡±.

L¡¯origen de l¡¯agressiva reivindicaci¨® pol¨ªtica demana distingir entre textos autobiogr¨¤fics o testimonials, novel¡¤les autobiogr¨¤fiques i autoficcions

Com s¡¯escriu la intimitat d¡¯ara? Des de Germ¨¤ de gel, d¡¯Al¨ªcia Kopf, fins a Matar el nervi, la narrativa autobiogr¨¤fica sembla tenir una debilitat per l¡¯estructura de la novel¡¤la de formaci¨® cl¨¤ssica, ¨¦s a dir, la narraci¨® m¨¦s o menys endre?ada del recorregut vital que ha dut un personatge a esdevenir aquell qui ¨¦s ¡ªcosa que sovint equival a deixar de ser jove i passar a ser adult. La idea ¨¦s que, de cadascun dels episodis que formen part d¡¯aquest recorregut, el protagonista n¡¯extreu alguna mena d¡¯aprenentatge que, relligat amb la resta d¡¯aprenentatges, resulten en una identitat plena, capa? de retornar a casa (sigui una feina, un pa¨ªs, una fam¨ªlia) i incorporar-s¡¯hi de grat. Matar el nervi acaba, literalment, amb la sensaci¨® d¡¯un retorn definitiu a casa, de nit, a la Barceloneta; a La terra dura s¡¯hi narra el rearrelament (la paraula ¨¦s de Punsoda) a la Segarra, la comarca de naixement despr¨¦s d¡¯anys a Barcelona, i Germ¨¤ de gel reconnecta amb la identitat vertadera, que s¡¯havia amagat sota tantes matrioixques (la met¨¤fora ¨¦s de Kopf). La desfeta final del gel que encrosta la protagonista de Permagel apunta a un retorn al m¨®n dels vius, i dels vincles, despr¨¦s d¡¯anys d¡¯alienaci¨®. Podr¨ªem allargar la llista, per¨° la idea important ¨¦s que, en totes aquestes obres, hi ha en joc una vaga ideologia de la identitat que gira al voltant de la idea d¡¯un jo aut¨¨ntic, que gr¨¤cies als vaivens experiencials de les narradores es retroba, finalment, o es desvela. Ni subjectes psicoanal¨ªticament escindits, ni neurosis obsessives, ni contradiccions de classe: els subjectes que es narren en la literatura del jo contempor¨¤nia s¨®n subjectes d¡¯una sola pe?a, el problema dels quals acostuma a prendre la forma d¡¯un xoc frontal amb un m¨®n que no s¡¯ajusta amb el que volen, o n¡¯esperen, fins que, m¨¦s o menys, s¡¯hi ajusta. La imatge d¡¯una petita matrioixca massissa a l¡¯origen d¡¯una llarga cadena de matrioixques buides, met¨¤fora de la narradora de Germ¨¤ de gel, em sembla paradigm¨¤tica de la fi de l¡¯autoficci¨® postmoderna i l¡¯inici d¡¯alguna altra cosa que t¨¦ m¨¦s a veure amb desplegar identitats fortes que no pas a q¨¹estionar-les.

Anna Punsoda, autora de 'La terra dura'.
Anna Punsoda, autora de 'La terra dura'.Alejandro Garc¨ªa (EFE)

El trajecte d¡¯aquestes identitats no passa tant per una formaci¨®, pr¨°piament, com per la desfeta d¡¯un malestar. A Permagel ¨¦s aquesta fredor metaf¨°rica, aquest distanciament; a Matar el nervi la met¨¤fora ¨¦s m¨¨dica, i enlla?a la febre amb el nervi infectat d¡¯una dentadura macada; a La terra dura ¨¦s m¨¦s subtil, i passa per un desarrelament del qual no sembla ser del tot conscient fins que no s¡¯arrela en un altre lloc, lluny de Barcelona. En tot cas, els malestars que pateixen acaben resolent-se quan les protagonistes es vinculen amb alguna cosa, sigui una fam¨ªlia, una parella, un lloc o una barreja de tot. Crida l¡¯atenci¨®, en aquest sentit, que un g¨¨nere ocupat a capturar la singularitat d¡¯un personatge, o d¡¯un narrador que vol assemblar-se a l¡¯autor, acabi fent-ho de maneres tan semblants, sigui en la ficci¨®, l¡¯autoficci¨® o l¡¯autobiografia. El viatge, posem per cas. Com a literalitzaci¨® d¡¯aquest trajecte interior, la majoria de novel¡¤les recents del jo incorporen alguna mena de despla?ament que il¡¤lustra tant la l¨°gica de l¡¯aventura, i del contacte o l¡¯exposici¨® amb altres individus i altres maneres de concebre el m¨®n, com l¡¯evoluci¨® interior del personatge, en cas que n¡¯hi hagi. En tot cas, ja no podem seguir pensat les ficcions del jo en aquesta doble tradici¨® de cr¨ªtica pol¨ªtica i de soscavament postmodern de les identitats.

En un article del 2016, Javier Calvo apuntava a un dels elements d¡¯aquest gir: en l¡¯escriptura contempor¨¤nia, afirmava, la representaci¨® s¡¯ha vist substitu?da per la representativitat, cosa que immediatament emmarcava amb les din¨¤miques del turbocapitalisme, que hauria democratitzat aquesta narraci¨® de si. Al mercat li interessa que ens narrem, i ens incentiva a fer-ho, a expressar la nostra experi¨¨ncia particular, sempre que l¡¯expressem de certa manera. Aix¨°, vuit anys despr¨¦s de l¡¯article de Calvo, encara ha fet evident una altra conseq¨¹¨¨ncia, una modulaci¨® de l¡¯experi¨¨ncia mateixa de la lectura: com a lectors, ja no busquem tant el treball de lectura com la identificaci¨® amb autors, o amb certes imatges d¡¯autors que es produeixen a partir del text, per¨° tamb¨¦ de tot un m¨®n paratextual de xarxes, entrevistes i intervencions en mitjans que amplia i enriqueix aquesta imatge. Consumim identificacions que ens permetin organitzar identitats, siguin individuals o col¡¤lectives, autors que organitzin una constel¡¤laci¨® d¡¯idees o de principis d¡¯acci¨® personal o que funcionin com un element de distinci¨®. En aquest aspecte, el llenguatge col¡¤loquial ¨¦s revelador: ens agrada tal autor, o llegim a tal altre, i tamb¨¦ en la cr¨ªtica es pateix del mal d¡¯aquesta incapacitat de distingir un comentari d¡¯una invectiva. Es diria que tot ¨¦s personal, que tot consum ¨¦s conspicu. Potser tot connecti d¡¯alguna manera.

Sigui com sigui, en aquest circuit de consum autorial, sembla que s¡¯hagi ate?nuat la consci¨¨ncia de la part d¡¯impostura que acompanya tota escriptura de si. Pot ser un tema que s¡¯hi tracti (els esfor?os que, en certes circumst¨¤ncies, fan els narradors per semblar una cosa o una altra), per¨° no forma part de la narraci¨® mateixa, potser pel que ja observava Calvo el 2016: que el pas de la representaci¨® a la representativitat no ¨¦s tant una est¨¨tica com una ¨¨tica. Des d¡¯aqu¨ª no es fa tan estranya la idea que escriure b¨¦ o malament no tingui import¨¤ncia, si el que hi ha en joc ¨¦s el registre d¡¯un acte d¡¯honestedat que l¡¯autor fa davant de si mateix. Potser per aix¨°, aquesta presumpta honestedat (presumpta per incontrastable) es tracta a si mateixa amb un punt de solemnitat i acostuma a anar acompanyada de certs imaginaris de l¡¯autenticitat, que sovint passen pel sexe, i d¡¯una representaci¨® de la vida rural reencantada, on es troba una mena d¡¯ess¨¨ncies perdudes a ciutat. Penso en Mamut, de Baltasar, o en el dietari de Punsoda.

El que ¨¦s sorprenent, i fins a cert punt inquietant, ¨¦s que una escriptura que fa cinquanta anys treballava per subvertir el discurs hegem¨°nic hagi esdevingut part privilegiada d¡¯aquesta hegemonia. L¡¯honestedat, per comptes de ser el suport d¡¯una disrupci¨®, ¨¦s un argument de venda. Aix¨° no vol dir que no s¡¯escrigui b¨¦ o que no hi hagi obres d¡¯inter¨¨s, que n¡¯hi ha i que en tenen, sin¨®, m¨¦s aviat?, que el jo no ha deixat de ser l¡¯escenari d¡¯una tensi¨® entre una singularitat que es vol pol¨ªtica i un llenguatge que la fixa i la mercantilitza, n¡¯allisa les rugositats en nom d¡¯aquesta representativitat. La perversi¨® d¡¯aquest mercadeig contemporani ¨¦s que ens indueix a captar la nostra singularitat en un llenguatge global que la torna una cosa intercanviable, despolititzada, dissolta en aquesta circulaci¨® incessant d¡¯identificacions. Ser¨¤ interessant de veure qu¨¨ en fa, el m¨®n literari catal¨¤, de les escriptures d¡¯un jo que interrompi, repolititzi o desobri.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

M¨¢s informaci¨®n

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com