_
_
_
_

Atmosfera T¨¤pies. La retrospectiva ¡®La pr¨¤ctica de l¡¯art¡¯ tanca l¡¯any commemoratiu de l¡¯artista

L¡¯exposici¨® que comissaria Manuel Borja-Villel s¡¯abst¨¦ de lligar les obres amb una interpretaci¨® forta, per¨° T¨¤pies sempre convida a anar m¨¦s enll¨¤

¡®La pr¨¤ctica de l¡¯art¡¯ Museu T¨¤pies
L'obra "Pintors Malvats" a l'exposici¨® 'La pr¨¤ctica de l'art' al Museu T¨¤piesMassimiliano Minocri

T¨¤pies forma part del petit grup d¡¯artistes que es van poder muse?tzar a si mateixos. Despr¨¦s de triomfar internacionalment, va crear la seva fundaci¨®, avui ja Museu T¨¤pies, i va vetllar per l¡¯elaboraci¨® del cat¨¤leg complet de la seva obra. La for?a de suggesti¨® de l¡¯aire muse¨ªstic, que arrabassa els objectes del seu context quotidi¨¤ i els dona una rellev¨¤ncia concreta i inesgotable, era el pressup¨°sit de gaireb¨¦ tota la seva experimentaci¨®.

En la gran exposici¨® que ara es pot veure al Museu T¨¤pies, titulada La pr¨¤ctica de l¡¯art com el primer llibre d¡¯assajos del pintor i comissariada per Manuel Borja-Villel, aquesta idea fa de guia. Comparada amb les versions anteriors al Palais des Beaux-Arts de Brussel¡¤les i al Museo Reina Sof¨ªa de Madrid, la de Barcelona ¨¦s menys cronol¨°gica i menys did¨¤ctica, i a canvi aprofundeix en l¡¯atmosfera T¨¤pies com a tal. Al cat¨¤leg, Borja-Villel recorda oportunament la import¨¤ncia que tenia per a l¡¯artista el poder dels ambients. T¨¤pies no concebia els quadres com a peces que en tinguessin prou amb la seva perfecci¨® aut¨°noma. El sentit d¡¯una obra no es troba en ella mateixa, sin¨® en les relacions amb les altres i amb els cossos que la miren i amb el m¨®n. Per¨° per deixar-se afectar cal tenir una predisposici¨® particular. Si T¨¤pies rebutjava els materials massa orgullosament tecnol¨°gics i l¡¯¨¤nsia de fer sortir l¡¯art al carrer, ¨¦s perqu¨¨ considerava que l¡¯experi¨¨ncia est¨¨tica necessitava un entorn convencional que en proteg¨ªs la fragilitat. Per aix¨° admirava tant el cerimonial misteri¨®s amb qu¨¨ els japonesos embolcallaven les obres d¡¯art, i tamb¨¦ per aix¨° la crea?ci¨® de la Fundaci¨® ¨¦s un element fonamental del seu llegat, m¨¦s que en el cas de Picasso o Mir¨®. Els museus s¨®n avui dia l¡¯¨²nic espai institucionalitzat de contemplaci¨® silenciosa, i T¨¤pies ¨¦s l¡¯artista que ha donat m¨¦s sentit a aquest fet. ?s en l¡¯espai de la sala d¡¯exposicions que es manifesta all¨° que ¨¦s tan evident que normalment no ho veiem. La palla i els grumolls, els cabells, els teixits estripats i la sorra i les butaques rebentades colpeixen perqu¨¨ ja no han de complir cap funci¨®, i aleshores comencen a tenir un efecte fora del com¨², a fer visibles totes les funcions, a lligar-se amb el m¨®n de fora del museu.

Antoni T¨¤pies treballant a l¡¯estudi de Barcelona, entre 1966 i 1967.
Antoni T¨¤pies treballant a l¡¯estudi de Barcelona, entre 1966 i 1967. Ralph Herrmanns

Aprofitant els tres nivells de l¡¯edifici de l¡¯antiga Editorial Montaner y Sim¨®n, l¡¯exposici¨® presenta una s¨ªntesi de les gaireb¨¦ vuit d¨¨cades que compr¨¨n la pr¨¤ctica de T¨¤pies, organitzades en un seguit d¡¯ambients. Si no insisteix gaire en les compartimentacions tradicionals ¡ªla fase magicista, l¡¯informalisme, etc.¡ª, ¨¦s perqu¨¨ vol mostrar les continu?tats. Aix¨ª, al soterrani, on veiem d¡¯entrada les figuracions on¨ªriques i esot¨¨riques dels quaranta, de l¡¯¨¨poca de Dau al Set, tamb¨¦ ens adonem que el primer quadre que va exposar T¨¤pies, la Composici¨® de 1947, un oli rascat sobre tela, ja t¨¦ alguna cosa dels murs dels cinquanta, o que els autoretrats juvenils on l¡¯artista ens observa amb el cap inclinat cap endavant, les celles tofudes i els ulls d¡¯hipnotitzador, no ¨¦s que desapareguin bruscament: ¨¦s que es transmuten en una mena d¡¯autoretrats de segon grau, en les t¨¤pies escrostonades que evoquen el nom del pintor i alhora dissolen la identitat personal en una realitat an¨°nima. Al llarg de les tres plantes, els ulls, els forats, les mans, els bra?os, les ratlles, els penis, els pubis, les portes, les cadires, els bonys, tot es multiplica i s¡¯intensifica. Els seixanta-sis dibuixos de la S¨¨rie Teresa (1966) ofereixen un resum d¡¯aquest llenguatge visual i ressonen amb la pres¨¨ncia plena d¡¯acceptaci¨® i de tendresa de Cames i AT (2011), una figura andr¨°gina de cintura en avall on es fonen Teresa i Antoni, companys de vida ja al final del cam¨ª. Vingudes de col¡¤leccions p¨²bliques i privades, podem contemplar teles imponents com ara la Gran pintura grisa, Amor, a mort i Terra negra. I, cedida pel Museo Universidad de Navarra, una pe?a que per si sola ja justificaria l¡¯exposici¨®: l¡¯esclat d¡¯or i de sang que ¨¦s L¡¯esperit catal¨¤, atape?t d¡¯inscripcions pol¨ªtiques.

**

L¡¯exposici¨® presenta les obres i s¡¯abst¨¦ de lligar-les amb una interpretaci¨® forta. Per¨° T¨¤pies sempre convida a anar m¨¦s enll¨¤, com es veu en la passi¨® comunicativa dels seus assajos. Una vegada va escriure: ¡°Un quadre no ¨¦s res. ?s una porta que condueix a una altra porta. L¡¯art, per excel¡¤lent que sigui, ser¨¤ sempre una manifestaci¨® m¨¦s de la maya, de l¡¯engany que ¨¦s tot¡±. Quan les tenim al davant, les seves teles apunten a tot el que hi havia abans i a tot el que ha vingut despr¨¦s.

La seva Mem¨°ria personal, una de les autobiografies d¡¯artista m¨¦s importants i informatives del segle XX, cont¨¦ un grapat d¡¯or¨ªgens possibles. Quan Barcelona va quedar ocupada per les tropes de Franco, a Antoni T¨¤pies i a la seva germana gran la mare els va cosir banderes espanyoles bicolors a la solapa i van sortir a veure l¡¯espectacle dels soldats acampats, dels oficials orgullosos, dels camises negres italians que desfilaven brandant un bander¨ª amb una calavera. Aquell vespre, el porter de casa va demanar als T¨¤pies si volien acollir un auxiliar de l¡¯ex¨¨rcit. Ho van fer, recorda el pintor, ¡°ben amablement, fins amb excessiu servilisme¡±. Abans d¡¯anar a dormir, van escoltar amb l¡¯hoste Radio Sevilla per con¨¨ixer les ¨²ltimes not¨ªcies. La nit va ser tranquil¡¤la, la tempesta no es va desencadenar fins l¡¯endem¨¤ al mat¨ª. Encoratjat pel servilisme amb qu¨¨ l¡¯havien acollit, aquell home va esbroncar el pare davant de tota la fam¨ªlia: li va retreure que hagu¨¦s apagat la r¨¤dio abans que son¨¦s l¡¯himne espanyol. El pare l¡¯escoltava capcot i es disculpava. Quan el militar va ser fora, va fer un serm¨® als fills per dir-los que era molt important que en endavant no cometessin errors com el que havia com¨¨s ell. Humiliat davant la dona i els fills per un soldadet espanyol que havia necessitat tota una nit per fer cr¨¦ixer la f¨²ria dins seu mentre es regirava en un llit d¡¯una fam¨ªlia profundament connectada amb la pol¨ªtica catalana d¡¯abans del cop d¡¯Estat, el pare els va deixar ben clar que ara tocava adaptar-se. El futur artista tenia quinze anys. A poc a poc, amb una contund¨¨ncia creixent, va anar explorant les millors maneres de cometre errors.

Per T¨¤pies l¡¯art ¨¦s una forma de coneixement i d¡¯actuaci¨®, on es retroben els tradicions antigues i la ci¨¨ncia moderna

Un primer error era enlla?ar amb la vocaci¨® universal de la cultura catalana d¡¯abans de la guerra. Sempre es remarca la import¨¤ncia decisiva que va tenir el n¨²mero extraordinari que pel Nadal del 1934 la revista D¡¯Ac¨ª i d¡¯All¨¤ va dedicar a les avantguardes, amb una coberta de Joan Mir¨®. Christian Zervos hi celebrava l¡¯esperit de recerca del cubisme, J. V. Foix hi evocava la revoluci¨® permanent dels dadaistes, Mag¨ª Albert Cassanyes explorava la m¨¤gia surrealista i Sebasti¨¤ Gasch oferia un inventari de l¡¯avantguarda barcelonina. Per¨°, sobretot, aquell volum transmetia una interpretaci¨® de la hist¨°ria de l¡¯art. Presentava tot l¡¯art cl¨¤ssic ¡ªl¡¯art grec i la tradici¨® renaixentista i figurativa¡ª com una desviaci¨® passatgera. L¡¯aut¨¨ntica l¨ªnia ininterrompuda de l¡¯art era la que naixia a la prehist¨°ria, lligava els moments anticl¨¤ssics de les grans civilitzacions antigues, de l¡¯edat mitjana i de les figuracions primitives i con?du?a a l¡¯art del segle XX. Aix¨ª, l¡¯avantguarda constitu?a un retorn a l¡¯art tradicional: una operaci¨® amb finalitats m¨¤giques i utilit¨¤ries, m¨¦s imaginativa que imitativa, m¨¦s col¡¤lectiva que indivi?dual, amb una veneraci¨® tremolosa per la pres¨¨ncia de la mat¨¨ria. L¡¯art, conclo?a el quadre sin¨°ptic inicial de Luis Fern¨¢ndez, ara tornava a ser ¡°creaci¨® l¨ªrica i po¨¨tica¡±. La revista il¡¤lustrava la idea posant de costat reproduccions de Picasso i murals rom¨¤nics, dibuixos infantils i pintures prehist¨°riques. T¨¤pies treballar¨¤ sobre aquesta base.

Un altre error va ser la intensa amistat amb Joan Brossa, com ens ha recordat Manuel Guerrero a Amb cor de foc (Galaxia Gutenberg). Brossa era quatre anys m¨¦s gran i havia lluitat al front del Segre, tenia m¨¦s consci¨¨ncia de la situaci¨® pol¨ªtica i cultural d¡¯abans de l¡¯ocupaci¨® franquista i als anys quaranta elaborava uns textos que, sota una aparen?a cr¨ªptica, expressaven com pocs el fred de la postguerra. Evocava esquerdes que s¡¯anaven omplint i anunciava grans eclosions, el dia que s¡¯acabarien els orgulls, mig profeta i mig nigromant. I a m¨¦s, repartits per la ciutat com carcanades de cetacis extingits, hi havia naturalment els edificis de Gaud¨ª, ondulants i fets de sensualitat mat¨¨rica, rellegits pel surrealisme com una consolidaci¨® dels moviments t¨¨rbols de l¡¯inconscient. Al Tr¨ªptic del 1948 (recollit al cat¨¤leg per¨° absent a l¡¯exposici¨®, perqu¨¨ ja s¡¯havia vist durant anys a la Fundaci¨®), T¨¤pies va pintar un Gaud¨ª psicod¨¨lic, amb arracada i la pell lila, davant d¡¯una construcci¨® subterr¨¤nia que acabava emergint en les torres lluminoses de la Sagrada Fam¨ªlia, com una afirmaci¨® tel¡¤l¨²rica. I encara hi ha un altre error, potser m¨¦s carregat de conseq¨¹¨¨ncies, i ¨¦s que, a la biblioteca del seu pare, T¨¤pies hi va trobar el Ramon Llull que s¡¯havia publicat a ¡°Els Nostres Cl¨¤ssics¡±. Seria un referent ineludible per a ell, font de paradoxes productives.

**

T¨¤pies tenia una relaci¨® particular amb els discursos de la modernitat. D¡¯una banda, tant en els assajos com en les inscripcions m¨¦s pol¨ªtiques de les teles hi abunda el llenguatge il¡¤lustrat del progr¨¦s i l¡¯emancipaci¨®. En el pla ascendent que ¨¦s la hist¨°ria, la subjectivitat lluita per alliberar-se de les opressions que la fan rodolar avall i per fer-se digna de les promeses elevades que s¡¯ha fet a si mateixa. Gaireb¨¦ totes les paraules escrites a L¡¯esperit catal¨¤ van per aqu¨ª: llibertat, democr¨¤cia, just¨ªcia social, estat constituent, sobirania popular. T¨¤pies les fa servir amb una certa puresa innocent, tot i que sabia com nosaltres que la pol¨ªtica les pot fagocitar i convertir en un decorat per tapar la impot¨¨ncia, la buidor o la for?a bruta. De l¡¯altra banda, T¨¤pies insisteix en les arrels arcaiques i les savieses intemporals, en els arquetips junguians que rebroten sempre, en l¡¯aspiraci¨® de dissoldre el jo i desfer les dualitats, en els fets col¡¤lectius i an¨°nims. La terra t¨¦ uns instints que ens passen per dins el cos, els signes s¨®n equ¨ªvocs o obscurs i es comprenen amb alguna facultat que no ¨¦s la ra¨®. Cada ratlla ¨¦s la primera ratlla que va dibuixar la dona primitiva, cada creu s¨®n totes les creus que han tra?at les religions per acostar el cel a la terra. Aqu¨ª la hist¨°ria no ¨¦s un pla inclinat, sin¨® un cercle que no para de giravoltar com un dervix.

Aquesta tensi¨® t¨¦ un lligam profund amb la tradici¨® catalana tal com l¡¯articulava T¨¤pies. Foix havia ensenyat que hi havia un cam¨ª de l¡¯avantguarda que imitava els trobadors. Els murals rom¨¤nics s¡¯havien recuperat i canonitzat com l¡¯art fundacional de la naci¨® just quan triomfaven les avantguardes pict¨°riques, i la proximitat entre les imatges medievals i les figuracions del present era evident per als artistes m¨¦s radicals. Anant al comen?ament de tot, Ramon Llull aspirava a mecanitzar i universalitzar el pensament amb un sistema que sovint s¡¯ha vist com un precedent de la ci¨¨ncia moderna i fins i tot de la cibern¨¨tica, i alhora era un poeta i un m¨ªstic amb una imaginaci¨® germinativa que els surrealistes es van voler fer seva. En el mallorqu¨ª encara no s¡¯havia produ?t la separaci¨® moderna entre les esferes est¨¨tica, ¨¨tica i cient¨ªfica: la bellesa era bondat i la bondat era veritat. T¨¤pies, des de l¡¯altra punta de la hist¨°ria, t¨¦ la mateixa actitud: per ell l¡¯art ¨¦s una forma de coneixement i d¡¯actuaci¨® en el m¨®n, tant est¨¨tica com pol¨ªtica, on es retroben els tradicions m¨¦s antigues i la ci¨¨ncia moderna. Llull cridava a pintar creus i anomenava malvats els pintors que es preocupaven de les vanes aparences i prou; T¨¤pies va pintar creus tota la vida i, a l¡¯exposici¨®, podem contemplar el quadre Pintors malvats (1988), que ¨¦s alhora citaci¨® lul¡¤liana i declaraci¨® d¡¯intencions. El 1971, el mateix any que va pintar L¡¯esperit catal¨¤, T¨¤pies va escriure: ¡°Tant com les llavors origin¨¤ries i les coses senzilles i elementals que ens regeneren, tamb¨¦ les runes i les desfetes poden portar el germen de focs nous. Els catalans tenim aquesta sort. Podem ser progressistes i a la vegada ben tradicionals¡±.

Si L¡¯esperit catal¨¤ ¨¦s una tela tan impressionant, no ¨¦s nom¨¦s perqu¨¨ el seu missatge pol¨ªtic sigui directe, ni perqu¨¨ esmenti el dret al tiranicidi, ni tan sols perqu¨¨ tot el que evoca encara sigui avui una nafra encetada. Impressiona tamb¨¦ perqu¨¨ aconsegueix donar contund¨¨ncia mat¨¨rica i intemporal a una cosa tan gastada i oficialitzable com una bandera. Posa la sang de les quatre barres, repetida una vegada i una altra amb el gest llegendari de les quatre ditades, al costat de la netedat progressista de les consignes. Les paraules il¡¤lustrades s¨®n mortes si no compten amb les fibres del cos i els durallons de la terra i la mem¨°ria an¨°nima. D¡¯una manera estranya i ambivalent, aquesta tensi¨® de T¨¤pies retorna en el moment just. L¡¯ordre modern est¨¤ en crisi per¨° no vol renunciar a les seves promeses. Les paraules pol¨ªtiques, m¨¦s buides que mai, necessiten recuperar una certa innoc¨¨ncia si ¨¦s que han de voler dir alguna cosa. A tot arreu trobem el neguit de relligar-se amb experi¨¨ncies premodernes, i d¡¯aix¨° potser dep¨¨n la simple continu?tat del m¨®n. S¨®n tensions presents en cadascuna de les peces de l¡¯exposici¨®. Per un d¡¯aquells atzars que puntuen la hist¨°ria, T¨¤pies parla directament d¡¯aquest temps nou.

Any T¨¤pies

L¡¯exposici¨® La pr¨¤ctica de l¡¯art culmina un Any T¨¤pies que des del 13 de desembre del 2023 commemora el centenari del naixement de l¡¯artista. L¡¯homenatge t¨¦ com a lema ¡°T¨¤pies viu. Viu T¨¤pies¡± i ha posat el focus, sobretot, en la seva interdisciplinarietat i vig¨¨ncia com a pensador a partir de xerrades, exposicions i col¡¤laboracions amb altres institucions de la ciutat.

I la inauguraci¨® de la retrospectiva no ¨¦s l¡¯¨²nica novetat. Fa poc que la Fundaci¨® T¨¤pies ha passat a anomenar-se Museu T¨¤pies (fent servir l¡¯acr¨°nim MT¨¤). Es tracta d¡¯una iniciativa d¡¯Imma Prieto, directora des de fa un any, que amb el canvi pret¨¦n aclarir el paper de la instituci¨® al barri: ¡°Hi ha gent que passa per davant i no saben qui som, aix¨° ¨¦s un problema de comunicaci¨®¡±.

Prieto afirma que el museu es troba en proc¨¦s de transformaci¨®, i que la l¨ªnia d¡¯acci¨® m¨¦s important ¨¦s que l¡¯activitat no parteixi nom¨¦s de T¨¤pies ¡°sin¨® tamb¨¦ dels seus principis¡±. Una d¡¯aquestes iniciatives, com el canvi de nom, ¨¦s visible des d¡¯abans d¡¯entrar al museu. Fins a finals de desembre, la fa?ana estar¨¤ coberta per una instal¡¤laci¨® art¨ªstica de l¡¯artista ghan¨¨s Serge Attukwei Clottey ¡ªla primera part del projecte M¨¦s enll¨¤ de la pell¡ª, que dialoga i col¡¤labora amb diverses comunitats residents a Barcelona. Una segona pell cobreix l¡¯edifici amb tessel¡¤les fetes amb material de rebuig, tot posant la mirada dels vianants sobre la crisi mediambiental, les migracions i el sistema econ¨°mic global. EL PA?S



Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

M¨¢s informaci¨®n

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
mfhoudan.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
jerusalemdispatch.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
worldhealthstory.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
techguroh.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com